“Pfff dat klinkt als veel werk”, zei Koen toen ik ‘m mijn nieuwe plan uitlegde: een drietrapsraket voor een lading websites. En hij had volkomen gelijk, want ik deed het toch. Een kort relaas over linkbuildingsites, sponsored content en affiliate marketing. Voor de marketeers onder u.
Onbeperkt begin
Koen is de handige man, ik ben de marketeer en schijver. We begonnen ergens in 2016? Toen Koen een goed idee had en een domein voor een affiliate site: onbeperkt4g.com. Ik deed de linkbuilding en tekstschrijven, Koen het design, onderhoud en affiliate campagnes. Dat liep als een trein! We zaten in de Google-zoekresultaten bóven de Telecomboeren zelf. Die hadden hier nog niet hun SEO-bureau gezet.
Onbeperkt5g.nl en 4gbuitengebied.nl volgde. Onze insteek: subjectieve uitleg over een stom product. Want wie wil er nou Vodafone’s lulverhaal aanhoren? Je wilt weten: wat bieden ze precies, wat zijn de addertjes in het gras waarop ik moet letten en wanneer is het wel of niet interessant. Precies wat wij ook als consument zouden willen horen. Geen gelul. Geschreven op een Geenstijliaanse manier waar ik zelf toch geregeld om mocht gniffelen: zoals de mailing met de boodschap: T-Mobile is toch niet zo kudt.
Corona en plan b
We laten het maar graag achter ons, die stomme kudtziekte die de wereld overging en ons verplichte fucking kerst met maar 4 mensen te vieren. Hoe regeringen daarop reageerden (bakken met geld!), voelen we nu in de inflatie. En onze kinderen straks ook. Voor mij als tekstschrijver was het een moment van bezinning: gaat er nog wel vraag zijn naar content? Dus ik maakte een plan B: een lading goedkope websites lanceren en cultiveren tot affiliate sites. Ik had een driestapsraket bedacht:
- SEO site. Minimale eisen aan design, content, SEO-waarden, opzet. Een site die relevantie biedt voor het plaatsen van partnerlinks en gastblogs. Daarmee faciliteer je linkruil, waarmee je linkbuilding doet voor money sites (affiliate sites) en klantsites (voor SEO abonnementen).
- Content site. Ook goedkope content kost geld bij veel sites. Gastblogs niet, en daar krijg je wat voor terug: een backlink of ook een gastblog geplaatst elders. Handig voor de bestaande affiliate sites. Meer content en links zorgt – doorgaans – voor meer verkeer en betere SEO stats. En dat zorgt voor meer gastblogs, en etc. Dat geeft ruimte voor: betaalde gastblogs (sponsored content), en het betalen voor content.
- Affiliate site. Bij 100 bezoeken per maand kun je hopen op 1 conversie per maand. Pak ‘m beet. Stap 3 is dus het verhogen van de kwaliteit op alle fronten met persoonlijke aandacht, en er een affiliate campagne aan toevoegen.
Dat vond Koen dus bijzonder veel werk. Hij is graag strategisch lui, en dat bedoel ik niet negatief: hij gaat voor maximale rendement. Ik ging dus wél verder met dit plan, en momenteel draai ik zo’n 130 sites. Daar heb ik wel wat van geleerd.
Geleerde lessen – SEO, content en affiliate marketing
Leren doet pijn. En al het geld dat je verliest zet je op de bank van het leren, waar je nog élke dag rendement uit trekt. Hier mijn geleerde lessen:
- Sponsored content is de bom. Affiliate marketing is leuk als het draait ( € 2000 per maand op ons hoogtepunt!) maar je concurreert per definitie met de adverteerders zelf – wanneer je inzet op SEO. SEA mag vaak niet eens. Social is erg stom gedoe. Nieuwsbrieven kan nog. Sponsored content daarentegen gaat om 1. relevantie, 2. SEO stats en 3. verkeer. En nr 3 wordt niet eens altijd naar gekeken. Je wordt betaald voor het plaatsen van content (met 2 linkjes) op je eigen site. Beste verdienmodel ooit.
- Van SEO site naar content site is lastig. Bij SEO in Nederland ligt de nadruk op linkruil, met name op partner links. (lees je dit als gerenommeerd SEO bureau bedenk je dan: je bent een van de weinigen – de meeste SEO specialisten zijn eenpitters) Dat evolueert nu eindelijk naar gastblogs, maar langzaam. Nog geen 30% van de ruils eindigt in gastblogs. Daarnaast: die gastblogs resulteren lang niet altijd in relevant verkeer. Soms past het niet. Soms wil Google de ontdekte blogs niet indexeren. Dan heb je best wat linkbuilding nodig, en dus focus bij 130 sites.
- Van content site naar affiliate site is nog lastiger. Dan koop je een knappe site met wat verkeer, genoeg voor affiliate, zoals eendraadschema.eu. Dan is de vraag: wat verkoop je erop? 2% affiliate commissie zet géén zoden aan de dijk, ook niet wanneer je honderden of duizenden bezoekers hebt. Gemakkelijker is bijvoorbeeld aanvullende niche-sites op te zetten, zoals 4g-onbeperktzakelijk.nl.
- Een Thomas heeft een Koen nodig. Ik kan als marketeer best doorklikken, googelen en ChatGPT om advies vragen. Maar ff snel iets fiksen, zoals waarom zijn de uitgaande links niet gewoon onderstreept, is altijd gedoe. Dus in de uitvoering van mijn stappenplan kwam ik een andere Koen (genaamd Michael!) tegen die mij hielp bij het opbouwen van de sites, automatiseren van beveiliging en updaten. En waarmee ik aanhaak op andere projecten, zoals SEOflow.nl.
- Een editor is ook handig. Sommige linkruils gaan om 40 gastblogs. De verwachting is dat je die zo binnen een week, wellicht 2 weken, plaatst. Als je het er allemaal bij doet, zoals in mijn geval, dan wordt linkruil altijd een ondergeschoven kindje. Het levert alleen geld op bij SEO abonnementen – linkruilers hebben geen budget voor sponsored content. Uitbesteden is dus het devies. Het vinden van de juiste persoon die betaalbaar is, auteursrechten snapt, goede foto’s kan vinden en ook nog enigszins op tijd reageert, is een taak op zich. Ik zit nu op persoon nr 4, waarmee ik nu goed samenwerk.
- Bijzonder veel werk. Koen had natuurlijk gelijk. Om maar eens wat uitdagingen te noemen: nieuwe sites die niet scoren in Google vanwege stomme noindex. Malware op de Vimexx server. Tijd die het kost om geplaatste links te checken, nieuwe links te vinden. Linkruilers die niet meer van zich laten horen. Gmailverzoekjes van buitenlanders die casinocontent willen plaatsen voor een habbekrats en dan alleen via paypal kunnen betalen. Sites die opeens plat liggen. Allemaal lessen in flexibiliteit en doorzettingsvermogen. En aanpassingsvermogen: hoe los je dat blijvend op? Soms een technische oplossing, soms iemand aan het werk zetten, soms een proces strak trekken.
- Kosten en opbrengsten moeten matchen. Het kopen of opzetten van een bestaande site kost tussen de 10 euro (echt!) en 250 euro. Beetje content laten maken kost tussen de 25 en 50 euro. matig design opknappen iets van 50 tot 100 euro. Links in een linkbuilding abonnement verkoop je voor zo’n 10 tot 20 euro, sponsored content voor 20 tot 200 euro. Affiliate marketing wordt uitbetaald boven de 50 euro – sommige FUCKING LAAIERS ZOALS COOLBLUE EN ODIDO veranderen van de ene op de andere dag hun KUDTREGELTJES en poef! je verdient geen ene cent meer TERWIJL JE ZE WEL KLIKS, KLANTEN EN OMZET geeft. Had ik al laaiers gezegd? Elke kostenpost moet een inkomstenbron hebben, direct of indirect. Voor de vele SEO-sites zijn dat dus linkbuilding abonnementen: een 200 a 225 euro per maand voor 20 links. Met een aantal van dit soort klanten maak je genoeg omzet voor domeinen, hosting, doorlopende site ontwikkeling, teksten. Met de SEO sites doe je aan linkruil voor de klanten en je affiliate sites, en alle sites in je portfolio – en geleidelijk worden sites beter op alle vlakken. En blijf je geld verdienen.
- Focus. Totdat je SEO-klanten wegvallen, zoals bij mij in 2023 gebeurde. Allerlei diverse redenen: overgenomen door andere partij, of bij 1 bureau alle marketing neer willen leggen, of veel meer aan SEO moeten doen om bij te blijven en dat niet willen doen. Het draait nog break-even voor me, maar de kosten moeten wel omlaag. Vandaar dat ik een aantal sites – 70 – in de verkoop heb gedaan. Dat loopt slecht: eentje maar verkocht. Ik zal dus in de hosting moeten schuiven om kosten te besparen: terug naar Vimexx. Ze blijven dan te koop staan, terwijl ik de focus met links en content houdt op de betere sites.
- Google wilt business. De reden waarom veel sites geen verkeer krijgen van Google? Ze zijn opgezet voor de SEO. Er zit geen verdienmodel achter. Maak er een affiliate site van met wat serieuze content, en opeens wordt het wél opgepakt door onze lieve heer Google. Elke affiliate site die ik samen met Koen heb opgezet (met dollartekens in onze ogen) draait verkeer, ook als er weinig affiliate-omzet is.
- SEO-mensen willen SEO-scores en een knap design. Doe je aan linkruil? Dan ken je de fucking lelijke sites met Hello World die sommige linkboeren proberen te slijten. De enige relevantie komt van de URL en de bijbehorende SEO stats uit het verleden. De sites in mijn portfolio die gretige aftrek nemen: met goede SEO stats (DR vooral, soms TF, DA zakt) en knap design. De sites die ik heb laten maken, zoals Tegelhoek.nl bijvoorbeeld, zijn erg populair. Want Elementor, knap design. Bij een webbouwer stond niet scherp voor ogen dat ik een lage Spam Score wilde: dus ik heb nu een aantal sites met eng-hoge spamscore. Toch is ook daar animo voor want knappe sites.
Tot zover gelezen? Link met mij op LinkedIn als je aanknooppunten ziet én doekoe te spenderen hebt. (SEO abonnement, sponsored content plaatsen, sites overnemen). Alleen linkruil en geen budget? Mail gewoon op seo @ bloeise.nl; check ik minimaal wekelijks.